Dzień 1 – Dynamika uwagi

Zaczynamy od pierwszej z trzech dynamik, związanych ze strukturą: dynamiki uwagi.

Celem pracy z tą dynamiką jest zobaczenie, gdzie kierowana jest uwaga i energia ludzi, którzy pracują w naszej organizacji. Czy skupiamy się na realizowaniu celu firmy? Czy może naszą uwagę kierujemy na mniejsze cele i zadania?

W załączonym pliku znajdziecie pytania, które pomogą wam w przeprowadzeniu diagnozy i analizy dynamiki uwagi w waszej organizacji.

Załączniki do artykułu

  1. Basia Długajczyk Basia Długajczyk

    Myśląc o CELU zachęcam do próby przeanalizowania pod kątem czy to SŁUSZNA SPRAWA?
    W książce „Gra bez końca” Simona Sinek pojawia się SŁUSZNA SPRAWA,
    czyli to COŚ, czego bronimy i w co WIERZYMY, a nie coś, czemu się sprzeciwiamy – wizja przyszłego stanu, który jeszcze nie istnieje.
    SŁUSZNA SPRAWA jest ZA CZYMŚ /pozytywna/, INKLUZYWNA /otwarta na wszystkich zainteresowanych/, ZORIENTOWANA NA SŁUŻBĘ, PRĘŻNA /ma potencjał przetrwania zmian politycznych, technologicznych i kulturowych/,
    IDEALISTYCZNA /śmiała i nieosiągalna…ideał, do którego dążymy…/

     

  2. Aleksandra Stańczuk Aleksandra Stańczuk

    Bardzo inspirujące i zachęcające do działania. Myślę że jednym z podstawowych pytań i też dobrych ćwiczeń jest zadanie na głos pytania : jaki jest cel naszej firmy? 🙂 od tego warto zacząć 🙂

    Ja już dziś na Daily planuje przypomnieć o celach poki co produktów 😉

    1. Świadomość celów produktu – jasne – też jest bardzo ważna. My w tym odcinku mówimy dużo o świadomości celów, ich potrzeby. Ważne jest również – jak my później z nimi pracujemy. Co jeżeli cel się zmienia, a my się go kurczowo trzymamy? Ja od jakiegoś czasu bardzo mocno „przekładam” filozofię agile na różne obszary życia – filozofię człowieka, pracę nad rozwojem, budowaniem samoświadomości, ale też na pracę z celami. Jeżeli do realizacji celów podchodzisz na sztywno („nie akceptujesz, zmiany celu w trakcie realizacji”), to może prowadzić do bardzo dramatycznych efektów. Chodzi o to, żebyśmy tym naszym celom (jak już zostaną zdefiniowane lub uświadomione) nie dali się sterroryzować. Żebyśmy nie łamali zasad, nie naginali rzeczywistości, nie ignorowali faktów, rekomendacji zespołu – i szli w zaparte. Takie magnetyczne cele mogą prowadzić do katastrofy – jak np. jedna z najbardziej dramatycznych wypraw na Mount Everest w maju 1996 roku, gdzie w trakcie sezonu wspinaczkowego zginęło 15 osób, w tym 8 osób w 24h. Prof. Christopher Kayes uczynił z tego temat swojego życia i przeniósł do pracy z celami w organizacjach. Swoją drogą bardzo ciekawa historia, pokazująca jak lider może uwiązać się celem, kiedy niespełnienie tego celu narusza jego tożsamość, jest nie tylko celem zewnętrznym, ale od tego zależy jego wnętrze, to jakie ma wyobrażenie na swój temat. Jest ciekawa książka na ten temat: Destructive Goal Pursuit/ Ch. Kayes. I tak, wiem że temat jest mocno kontrowersyjny, zwłaszcza że żyjemy w kulturze celów, duszo się o nich mówi, że trzeba je mieć, ale mało się mówi o empirycznym podejściu do ich realizacji 🙂

  3. Avatar Marta Orbitowska

    W organizacji, którą aktualnie wspieram, dużo mówi się o celach strategicznych, więc dziękuję za te pytania, pomogą mi one ukierunkować rozmowę z liderami tejże organizacji, jak oni sami ukierunkowani są na cele i jak rozmawiają o nich w swoich zespołach.

Zostaw komentarz

Musisz być zalogowany, żeby napisać komentarz.